سيم و كابل

چراغ قوه

سيم و كابل

۵ بازديد

به منظور انتقال انرژي الكتريكي، صدا، تصوير، اطلاعات و… از آنها استفاده مي شود. قيمت انواع كابل و سيم با توجه به عوامل مختلفي تعيين مي شود و اين عوامل در بالا يا پايين شدن قيمت آن موثر است.

يكي از عوامل موثر بر قيمت كابل ها، مواد اوليه و هزينه هايي است كه به منظور توليد آن صرف مي شود. فلزي كه از آن به منظور هادي در توليد كابل و سيم به كار برده مي شود، مس يا آلومينيوم است. اين فلزات رسانا، انعطاف پذير و خالص هستند. قيمت جهاني اين فلزات، بر روي هزينه هاي توليد و فروش سيم ها و كابل ها تاثير مستقيم دارد.

مس مقاومت مكانيكي مناسبي داشته و در مقابل شرايط آب و هوايي مختلف مستحكم است. درجه خلوص اين فلز در سيم ها بالاتر از ۵/۹۹ درصد بوده و اين موضوع باعث جلوگيري آن از بروز انفعالات شيميايي ناخالصي ها مي شود.

آلومينيوم فلز ديگري است كه مقاومت آن ۶۵/۱ برابر مس بوده و وزن آن نيز از مس كمتر است. اما شرايط جوي و رطوبت مي تواند بر روي آلومينيوم تاثير بدي داشته باشد و آن را به اكسيد آلومينيوم كه نوعي عايق است، تبديل كند. بنابراين استفاده از آلومينيوم به عنوان هادي در سيم ها نسبت به مس كمتر است.

عامل ديگري كه در قيمت خريد كابل و سيم موثر است، نوع عايق آن است. با توجه به اين كه كابل ها و يا سيم ها در زير زمين و يا در انواع تجهيزات فلزي مورد استفاده قرار مي گيرد، هيچ اتصال الكتريكي نبايد بين هادي و زمين وجود داشته باشد.

براي عايق كردن انواع كابل و سيم با توجه به نوع كاربري آن و يا مصرف ميزان ولتاژ، از مواد مختلفي مانند مواد پلاستيكي، كاغذهاي آغشته به روغن مخصوص و يا PVC استفاده مي شود. هر كدام از اين مواد داراي ويژگي هاي مختلفي هستند و براي سيم هاي خاصي به كار برده مي شوند.

عايق سيم ها مي توانند با رنگ بندي خاصي مورد استفاده قرار گيرند. اين موضوع براي جلوگيري از اشتباه و تشخيص سيم ها از يكديگر است. علاوه بر اين در عايق كابل ها از پوسته فلزي يا غير فلزي و به صورت نيمه هادي استفاده مي شود. اين قسمت باعث محدود شدن ميدان الكتريكي هادي مي شود و از نشت جريان بين هادي ها و ديگر لايه ها جلوگيري مي كند.

نوع كاربري كابل و سيم نيز در قيمت آن موثر خواهد بود. چرا كه برخي از كابل هايي كه در زير زمين استفاده مي شوند، بايستي داراي روكش هاي ضد خوردگي مانند روكش ارمور باشند و يا غلاف هاي سربي براي كابل هايي كه در مكان هاي شيميايي هستند، استفاده مي شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.