كنتاكتور

چراغ قوه

كنتاكتور

۷ بازديد

اجزاي تشكيل­ دهنده

به طور كلي كنتاكتور­ها دستگاهي هستند كه در اثر اتصال چند قطعه اصلي و فرعي به هم ساخته مي­شوند. ساختار آنها به گونه اي است كه به راحتي به هم متصل مي­شوند يا از هم جدا مي­شوند. كنتاكتور­ها از چندين اجزاي اصلي و فرعي ساخته مي­شوند كه هركدام وطيفه خاصي را بر عهده دارند. اجزاي اصلي تشكيل­ دهنده آنها عبارتند از:

  • بوبين

بوبين يا سيم­پيچ يكي از اجزاي اصلي كنتاكتور­ها هستند كه از آن­ها براي ايجاد يك ميدان مغناطيسي قوي در اطراف سيم حامل جريان استفاده مي­كنند. معمولا از بوبين براي سيم­ هايي كه داراي بار­ها مخالف هستند و جهت جريان مخالفي دارند براي يكسان كردن مسير جريان الكتريكي در مدار استفاده مي­كنند.

بوبين­ ها در انواع مختلف ac و dc توليد مي­شوند و در ساختار آن­ها مي­توان از ولتاژهاي بين ۲۴ تا ۶۰۰ ولت نيز استفاده كرد. سيم­پيچ يا بوبين­ هايي كه در يك كنتاكتور استفاده مي­شوند قابليت تعويض دارند و در صورت خرابي تعمير يا جايگذاري مي­شوند.

  • هسته كنتاكتور

هسته يكي از اجزاي مهم كنتاكتور است كه از جنس آهن است و براي جابه جايي مكانيكي ميدان مغناطيسي كه توسط بوبين ايجاد مي­شود، استفاده    مي­شود. هسته­ ها در دو نوع ثابت و متحرك در كنتاكتور استفاده مي­شوند كه هسته ثابت در بوبين براي متمركز كردن ميدان مغناطيسي و هسته متحرك براي انتقال ميدان مغناطيسي استفاده مي­شود. عاملي كه باعث انتقال يا حركت ميدان مغناطيسي مي­شود، ولتاژ است كه به بوبين اعمال مي­شود.

  • كنتاكت يا پلاتين كنتاكتور

كنتاكت­ ها يا پلاتين يكي از اجزاي اصلي كنتاكتورها هستند كه باعث قطع يا وصل شدن جريان الكتريكي مي­شوند و در دو نوع ثابت و متحرك استفاده مي­شود. كنتاكتور­ها در انواع مختلف قدرتي، فرماني و لحظه­ اي وجود دارند كه با توجه به مدل كنتاكتور از انواع مختلف آن استفاده مي­شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.